Hantle, sztangi, drążki, czyli jak wyposażyć domową siłownię?

Trening w warunkach domowych z całą pewnością może być świetną alternatywą dla karnetu na siłownię lub do klubu fintess. Trenując w warunkach domowych z pewnością mamy większy komfort oraz nieporównanie większą swobodę jeżeli chodzi o korzystanie z poszczególnych rodzajów sprzętu treningowego.

Aby jednak przysłowiowy “trening domatora” mógł być naprawdę skuteczny, będziemy potrzebować nie tylko prawidłowej rozpiski treningowej, odpowiedniej techniki wykonywania ćwiczeń, dobrej diety oraz suplementacji. Konieczne będzie także oczywiście właściwe wyposażenie domowej siłowni. Często popełnianym błędem przez osoby początkujące jest przekonanie, według którego pełnowartościowy trening kulturystyczny można z powodzeniem wykonywać jedynie poprzez takie akcesoria, jak sztangielki oraz sztangi, czyli wolne ciężary. W rzeczywistości, dobry trening zawsze musi być treningiem zróżnicowanym, co rzecz jasna narzuca nam pewne ograniczenia jeżeli chodzi o sposób wyposażenia siłowni w domu.

Trening w domu: od czego zacząć?

Naturalnie, wspominane już wolne ciężary będą stanowić integralny i właściwie podstawowy element wyposażenia siłowni w domu. Jakie jednak konkretnie sztangi, hantle oraz obciążenia należy wybrać? Z pewnością, najlepszą opcją są obciążenia żeliwne lub stalowa. Hantle najlepiej będą się sprawdzać w wariancie z opcją zwiększania lub zmniejszania ciężaru. Sztanga powinna ważyć 14-20 kilogramów, być prawidłowo wyważona i mieć odpowiednie “rysowanie” w miejscach, gdzie będziemy chwytać ją dłońmi(ułatwia to trzymanie ciężaru, nawet jeżeli trenujemy w rękawiczkach).

Konieczny będzie rzecz jasna także dobór odpowiedniej ławeczki do ćwiczeń. Tutaj zdecydowanie najlepiej sprawdzi się wariant z opcją blokowania ciężaru: jest to kwestia naszego bezpieczeństwa a także po prostu komfortu, ponieważ nie będziemy musieli martwić się na przykład tym, iż przy wyciskaniu leżąc w którejś serii uda się nam wykonać tylko 9, zamiast 10 powtórzeń.

Inne akcesoria

Oczywiście, hantle oraz sztangi to jeszcze nie wszystko. Z pewnością przydadzą się nam akcesoria, które dostarczają mięśniom odmiennych bodźców, niż ma to miejsce w przypadku tak zwanych wolnych ciężarów. Co więc będzie przydatne? Na pewno drążek rozporowy oraz dobre uchwyty/poręcze do pompek. Wybierając te ostatnie warto zadbać o to, aby odznaczały się one prawidłową przyczepnością do podłoża. W przeciwnym wypadku nawet zwykłe pompki mogą skończyć się nieprzyjemną kontuzją.

Bez wątpienia użyteczne będą również przyrządy oporowe, a więc na przykład expandery sprężynowe czy dobre gumy treningowe. W zależności od stopnia naszego zaawansowania oraz sprawności fizycznej, możemy również zainwestować w specjalny sprzęt do treningu crossfittowego, który także może stanowić świetne uzupełnienie ćwiczeń podstawowych.

Background obraz autorstwa jcomp - www.freepik.com